Eren'den Mektup Var...

11 Şubat 2012 Cumartesi

Eren Çelik isimli arkadaşımız bir mesaj atmış ben de cevapladım. Sonra dedik ki yahu bu sorular sık sık geliyor paylaşsak? Sağolsun sorun çıkarmadı. Buyrun Eren'in sorularına ve cevaplarımıza:

"Selamlar Barkın abi daha önce sm üstüne konuşmuştuk senle görüşmeyeli umarım iyisindir. 


Benim şu aralar kafama acayip takılan iki soru var sana sormak istedim acelesi yok ne zaman fırsat bulup cevap atarsın beklerim problem değil şimdiden teşekkür ederim. 
Sm alamadık crossu vs. sattık 2011 model z750 aldık. Şimdi sezon geliyor masraflar başladı tabi. Üzerindeki lastikleri hiç beğenmiyorum ('DUNLOP') onu Metzeler M5 ile değiştireceğim. Sanırım sen de onaylıyorsundur bu lastiği. İşte egsoz aldık taktırcaz falan filan derken kafama acayip takılıyor bu power commander işi.. Ne olduğuna tam aklım ermedi ama daha az yakıt tüketimi ve daha iyi performans verdiği söylendi ama gel gelelim ki 350 euro civarı.. Değer mi alayım mı? Şuan zaten 30-35 kuruş yakıyor motosiklet o zaman iyice yakacak biliyorum çünkü bizim egsoz sisteminde kapakçık olayı varmış gaz vermeyi kesince egsoz içindeki kapakçık kapanıyormuş falan filan. 


 İkinci sorum ise çelik fren hortumu! Güzel abim kimisi a diyo kimisi b diyo kimisi hem a hem b diyo ben de ne yapacağımı bilemedim son çarem sen kaldın.. çelik fren hortumu taktırmayı düşünüyorum çok da mükemmel değil frenleri z750nin ama onun fiyatı da 150-175 euro civarı.. değer mi alayım mı ? ben öyle acayip virajlara yatan durmadan 250-260 giden biri değilim arkasını görmediğim daha önce çıkmadığım yolda gaza basmam yani biraz canım tatlıdır pek tehlikeye sokmam kendimi.. tabi geçtiğimiz temmuz 50yle giderken bi araba önümü kapatınca duramayıp düşmüştüm 600fle orası da ayrı :)) 


Müsait olduğunda cevaplarsan cok sevinirim abicim kendine çok iyi bak fuara gelmeyi düşünüyorum karşılaşırsak da çok mutlu olurum görüşmek üzere tekrar yazayım acelesi yok boş olduğun bi zaman cevaplarsın abicim haydi eyvallah..

Adım adım cevabımız:

"Sm alamadık crossu vs. sattık 2011 model z750 aldık. şimdi sezon geliyor masraflar başladı tabi."

Masraf bir motorlu araca biniyorsan hep olacaktır.

"Üzerindeki lastikleri hiç beğenmiyorum ''dunlop'' onu metzeler m5 ile değiştireceğim sanırım sen de onaylıyorsundur bu lastiği.”

Benim fazla Metzeler tecrübem yok. Olanlar da eski tip boktan hamurlularlaydı. Berbattı. M5 için heryerde methiyeler var. Çok bilmiyorum iyidir herhalde. Lastik en önemli parçası motorun. Ama Metzeler, Michelin, Pirelli muhakkak yenile.

“işte egsoz aldık taktıracağız falan filan derken kafama acayip takılıyor bu power commander işi.. ne olduğuna tam aklım ermedi ama daha az yakıt tüketimi ve daha iyi performans verdiği söylendi ama gel gelelim ki 350 euro civarı.. değer mi alayım mı ?” 

Benzinli bir motorun ideal yanma ölçüsü 14,7'ye 1 dir. Yani 1cc benzine için 14,7cc havadır. Ancak günümüz motorlarının çoğu Euro 3 veya Euro 4'e ses ve kirlilik kısıtlamalarına uyması için oldukça fakir (idealden daha az benzin ve daha çok havayla) çalışmaya ayarlıdır. Özellikle, gazı kapatınca, yakıt akışını neredeyse tam kesiyor. Sonra tekrar gazı açınca bazen makinada öksürme zor gaz yeme olabiliyor. Ya da alt devirler ve rölantiden devirlenme iyi çalışmasına rağmen orta devirlerde gazı kapayıp açınca hemen devirlenemeyebiliyor. Ez-cümle, genel olarak makinalar, bu kısıtlamalar sebebiyle tam potansiyelini kullandırtmamaktadırlar. İşte Power Commander, yakıt püskürtme ve ateşleme haritasını değiştirerek bu kaybedilen gücü-çekişi ve canlılığı geri getirir. Ancak, Power Commander takıldıktan sonra egzoz emisyon ölçüm sonuçları farklı çıkacaktır. Çünkü o fakir olan karışımı Power Commander normale (yukarıdaki orana) yaklaştıracaktır. Buradan da anlayacağın gibi daha az tüketim yalandır. Power Commander adından da anlaşılacağı gibi gücü kumanda eder ve daha fazla güç sağlar. Daha fazla güç içinde daha fazla yakıt lazımdır. Yoksa daha fazla gücü nereden üretecek, hava gazından mı? Az tükettirir diyen adam ya a) cahildir ya da b) yalancıdır.

Her iki durumda da o kişi veya kişilerden uzak durmanı öneririm. Bence Power commander taktırmakla ilgili sorun için kendi kendine cevaplaman gereken sorular şunlar:

1.Z750'nin şu anki performansı sana yetmiyor mu?
2.Daha fazla tüketime hazır mısın?

 “suan zaten 30-35 kuruş yakıyor motosiklet o zaman iyice yakacak biliyorum çünkü bizim egsoz sisteminde kapakçık olayı varmış gaz vermeyi kesince egsoz içindeki kapakçık kapanıyormuş falan filan..” 

O kapakçık da yukarıda bahsettiğim Euro3 emisyonları için lazım. Eğer egzoz emisyon derdin yoksa sök at. ikinci sorum ise çelik fren hortumu! güzel abim kimisi a diyo kimisi b diyo kimisi hem a hem b diyo ben de ne yapacağımı bilemedim son çarem sen kaldın.. çelik fren hortumu taktırmayı düşünüyorum çok da mükemmel değil frenleri z750nin ama onun fiyatı da 150-175 euro civarı.. değer mi alayım mı ? ben öyle acayip virajlara yatan durmadan 250-260 giden biri değilim arkasını görmediğim daha önce çıkmadığım yolda gaza basmam yani biraz canım tatlıdır pek tehlikeye sokmam kendimi.. Çelik fren hortumunun ne işe yaradığını bir sor bakalım a veya b diyenlere. Deli saçması cevaplardan önce doğrusunu anlatayım da sen bil, sorduğunda alacağın cevaptan adamları tartarsın. Herhangi bir araçta fren hortumu eğer senin motorda olan malzemedense frene basıldığında hidrolik sıvısının artan basıncı fren kaliperinin içindeki pistonları itmenin yanısıra lastik hortumun duvarında dışa doğru da genleşmesine ve uygulanan fren kuvvetinde kayba neden olur. Yani lastik fren hortumunun duvarları lastik olduğu için şişerek frende güç kaybı yaşatır. Örgü çelik kaplı fren hortumlarının duvarları çelik olduğu için esnemez-şişmez böylece frenlemede kayıp olmaz. Şimdi hacım, performans sürüşü yapmıyorsan, piste çıkmayacaksan gazlamayacaksın demektir.

Gazlamayacaksan eğer çelik fren hortumuna da ihtiyacın yok demektir. Zaten güzel yurdumuzda motoruna çelik fren hortumu taktıran sürücülerin %99'unun fren yapmaktan aciz olduğunu, ön freni kullanmayı bilmediğini de göz önüne alırsan, bu işin ne kadar mastürbatif olduğu daha aşikâr olur. Hah dersen ki senin 98 model motorunda niye var eh usta? Ehe e stopi yapıyoruz, pistte gazlıyoruz, be gardaşcım.

“tabi geçtiğimiz temmuz 50yle giderken bi araba önümü kapatınca duramayıp düşmüştüm 600fle orası da ayrı :))” 

Şimdi böyle fasıllar varsa artık başkalarını suçlamayı bırakıp asıl yatırımı kendine yapmanda büyük fayda var. Motoru yılbaşı ağacı gibi süslemek yerine daha iyi, daha keyifli, daha akıcı ve güvenli sürmek için bir okula falan başvursan fena mı olur?

0 comments: